Som företagare är det nödvändigt att ha en hemsida och gärna en riktigt bra sådan. Oavsett bransch är konkurrensen idag stenhård och med den ökade digitaliseringen är det allt fler som väljer att söka information på nätet inför ett köp. Här konkurrerar du med andra företag som vill erbjuda samma produkt eller tjänst som du, men till ett lägre pris.

Det kan helt enkelt vara avgörande för ditt företags framtid om din hemsida är informativ och lätt att hitta till. Den som står i startgroparna att skapa en hemsida till sitt företag har en del beslut att fatta. Du behöver till exempel bestämma dig för om du ska ta fram din hemsida själv eller om du ska ta in experthjälp i form av en webbyrå.

Byrå eller inte?

Det är inte alltid så lätt att veta på förhand hur mycket hjälp du kommer att behöva med din hemsida. Ett sätt kan vara att på egen hand bekanta sig med verktyg som WordPress och liknande för att se om det är någonting du tycker är roligt och om du enkelt förstår hur det fungerar. Som företagare är din tid dyrbar så du behöver prioritera.

Nästa steg, oavsett om du gör hemsidan på egen hand eller med extern hjälp, är att ägna tid åt omvärldsbevakning och se vilka andra hemsidor som tilltalar dig. Vilka element kommer du behöva? Betalningslösningar? Kontaktformulär? Behöver du anlita en fotograf för att ta fram nya snygga bilder till din hemsida? Fundera över dessa saker tidigt så tjänar du tid.

Domän

En fråga som du behöver ha i åtanke tidigt är att registrera din webbadress. Det är inte ovanligt att företagare har en idé om på vilket adress till vill ha sin hemsida och sen visar sig att just den domänen är upptagen. Kontrollera att domänen för ditt företagsnamn är ledig och se till att registrera den, gärna med ändelserna .com och .se minst.

Som ett led i din omvärldsbevakning är det bra att titta särskilt på dina konkurrenter och se vad de använder för funktioner på sina hemsidor. Vilka är det du konkurrerar med och hur verkar nivån vara kvalitetsmässigt när det gäller hemsidor i din bransch? Det är dessa sidor du ska överträffa när det gäller design, hastighet, information med mera för att vinna kunderna.

Innehåll

När du har kommit såhär långt är det dags att se över vilket innehåll du har och behöver ta fram. Kanske har du en hemsida sedan tidigare som du ska fräscha upp. Behöver det produceras nyskriven text? Vilka olika sidor ska du ha på hemsidan och hur vill du att navigeringen ska fungera? Ska du ha kopplingar till sociala medier och andra digitala kanaler som nyhetsbrev?

Om det är en webbshop för till exempel kläder behöver du fundera över hur dina produkter ska delas upp och kategoriseras. Hur ska besökaren kunna filtrera fram de produkter som den är intresserad av? Ska det rentav finnas en sökfunktion? Ett bra sätt att ta reda på dessa frågor, utöver att besöka många hemsidor själv, kan vara att faktiskt fråga ett antal kunder vad de önskar.

Design

En annan punkt som är central för att skapa en hemsida är såklart designen. Många går direkt på den här punkten för att den är rolig att ta tag i. Du kommer ha hjälp i valet av design om du tidigare har besvarat de grundläggande frågorna. Det är viktigt att designen är användarvänlig och mobilanpassad. En snygg hemsida med dålig navigering är inte mycket värt.

Produktion och lansering

Beroende på omfattning kan en hemsida gå jättesnabbt att ta fram eller flera månader. Se till att få input längs vägen och se vad du kan lansera i ett första skede. Kanske kan önskemålen delas upp i olika faser för att bli klar i tid. Om du väljer att göra hemsidan på egen hand finns det många gratisverktyg på marknaden och massor av supporthjälp att få.